Nieuws

Alle nieuwsitems

Door Vera Celis op 21 april 2017

Langdurig zieke leerlingen hebben het recht om thuis, in het ziekenhuis of op hun (tijdelijke) verblijfplaats vier uur per week les te krijgen via het zogenaamde system van Tijdelijk Onderwijs aan Huis (TOAH). Het is de school waar de leerling ingeschreven is die zorgt voor een leerkracht om deze …

Door Vera Celis op 18 april 2017, over deze onderwerpen: Kleuterparticipatie

Kinderen die regelmatig aanwezig zijn op de kleuterschool hebben meer kans op een vlotte start in het eerste leerjaar. Dat is de conclusie van veel internationale studies die het belang van de aanwezigheid van jonge kinderen in de kleuterschool onderzoeken. De Vlaamse Regering heeft deze …

Door Vera Celis op 7 april 2017, over deze onderwerpen: Volwassenenonderwijs

Met 5 waren ze, de eerste kandidaten die sinds maart 2016 deelgenomen hebben aan examens bij de Examencommissie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Vera Celis (N-VA) opvroeg bij onderwijsminister Crevits. Begin 2016 ondertekenden namelijk vier partners (de …

Door Vera Celis op 5 april 2017, over deze onderwerpen: ICT-beleid op school

Met 26.000 actieve gebruikers, 10.000 video- en audiofragmenten, meer dan 200 inspirerende thema’s en 900 lesklare collecties, kunnen we het ‘Archief voor Onderwijs’ gerust een succesverhaal noemen. Enkele jaren geleden besloten het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) en de VRT om samen de …

Door Vera Celis op 28 maart 2017, over deze onderwerpen: Pesten op school

1 op de 10 leerlingen wordt regelmatig geconfronteerd met online pestgedrag. Dat zijn de trieste en tevens onrustwekkend cijfers die onderzoekers van de Universiteit Antwerpen in hun DICA-studie bekend maakten. Vlaams volksvertegenwoordiger Vera Celis (N-VA) vindt dat het daarom tijd wordt om een …

Door Vera Celis op 24 maart 2017, over deze onderwerpen: Volwassenenonderwijs

De Examencommissie biedt een goed alternatief voor leerlingen die door tegenslag of ziekte niet in de mogelijkheid waren om via een reguliere schoolcarrière een diploma van het secundair onderwijs te behalen. Ook jongeren en volwassenen die in het verleden ongekwalificeerd uitgestroomd zijn door …