Ambitie voor alle leerlingen in het onderwijs

Door Vera Celis op 8 december 2017, over deze onderwerpen: Taalbeleid en geletterdheid

Afgelopen woensdag (6 december 2017) stelde Vlaams volksvertegenwoordiger Vera Celis een parlementaire vraag over het gedaalde leesniveau van Vlaamse 10-jarige leerlingen. Terwijl dat onze Vlaamse leerlingen tien jaar geleden met een 8e plaats nog tot de absolute wereldtop behoorden op het vlak van leesvaardigheid, bevinden ze zich in 2016 pas op de 32e plaats. Opvallend: binnen Europa tekenen enkel Vlaanderen en Frankrijk een daling op.

De daling situeert zich overal: minder leerlingen behalen het hoogste niveau met een daling van 7 procent in 2006 naar 5 procent in 2016. Ook in het niveau dat zich net daaronder situeert, zien we een daling van 49 procent naar 36 procent. De studie geeft ook een aantal redenen aan: thuis wordt steeds minder tijd vrijgemaakt om te werken rond de leesvaardigheid. In Vlaanderen vertelt slechts één op vier ouders thuis vaak verhaaltjes of zijn ze samen met hun kinderen actief bezig met tekst en liedjes. Ook op school wordt er volgens de PIRLS-studie te weinig tijd vrijgemaakt voor pure leesvaardigheid. Dit heeft ook zijn effect op het leesplezier van onze leerlingen: slechts 24 procent van de Vlaamse leerlingen leest graag in vergelijking met 43 procent wereldwijd.

Vlaams volksvertegenwoordiger Vera Celis riep de minister op om niet enkel terug de passie voor het lezen tot bij onze leerlingen, maar ook tot bij onze leerkrachten te brengen. We moeten ervoor zorgen dat zowel onze zwakkere, als onze sterkere leerlingen voldoende uitgedaagd blijven. Dit doen we door de lat voldoende hoog te leggen en ambitieus te zijn voor alle leerlingen. We pakken dit aan op verschillende fronten: bij de hervorming van het secundair onderwijs, het eindtermendebat, maar ook de vernieuwingsoperatie in de lerarenopleiding.

Herbekijk hieronder de parlementaire vraag van Vera Celis in het Vlaams Parlement:

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is