Kordate aanpak tegen cyberpesten

Door Vera Celis op 23 juni 2017, over deze onderwerpen: Pesten op school

Cyberpesten is een steeds groter wordend probleem onder jongeren. In de laatste jaren duiken steeds meer trieste verhalen op in de media van jongeren die zichzelf van het leven beroven omwille van een pestproblematiek. Cijfers leren alvast dat cyberpesten jammergenoeg aan een opmars bezig is: uit een recente studie van de Universiteit Antwerpen blijkt namelijk dat één op de tien leerlingen geconfronteerd wordt met cyberpesten. Cyberpesten verloopt het vaakst via sociale media (60 procent) en via sms (40 procent). Als we de cijfers vergelijken met het ‘traditioneel pesten’, dan stellen we zelfs vast dat 6,5% van de leerlingen die via digitale toepassingen worden gepest, ook offline worden gepest. Een grote groep leerlingen wordt dus de klok rond geconfronteerd met onaanvaardbaar grensoverschrijdend gedrag.

Cyberpesten krijgt ook een extra gruwelijke dimensie wanneer er intieme beelden ongewenst worden verspreid. Beelden die vaak experimenteel in een intieme sfeer en in vertrouwen worden doorgestuurd onder partners, ook wel sexting genaamd, kunnen achteraf onrechtmatig worden rondgestuurd op het internet. Vaak gebeurt dit na onzorgvuldigheid, na een relatiebreuk of tijdens een conflict tussen de tieners. Helaas gebeurt het ook maar al te vaak dat deze beelden niet vrijwillig tot stand komen. Veel van deze foto’s en filmpjes worden namelijk onrechtmatig vastgelegd na misleiding of dwang. Opvallend en bijzonder alarmerend is dat dergelijke taferelen steeds meer voorkomen bij tieners.

Wat vaststaat, is dat de afgebeelde tiener nog maar weinig vat heeft op de bestemming van deze beelden eens ze op het internet belanden. De emotionele en sociale gevolgen voor de tiener zijn ook bijzonder groot. Dat het een fenomeen is dat extra aandacht verdient, blijkt uit de zelfdoding van een jongen afgelopen week vanwege een Facebook-pagina waarop intieme foto's van hem werden gepost.

Om deze reden besloot Vera Celis om een parlementaire vraag te stellen aan minister van Onderwijs Hilde Crevits en minister van Jeugd en Media Sven Gatz. Pesten aanpakken is namelijk geen verantwoordelijkheid van het onderwijs alleen, maar van alle geledingen in onze maatschappij en natuurlijk ook van de ouders.  Overigens hamerde Vera Celis ook op het belang van beeldgeletterdheid, waarbij jongeren kritisch leren omgaan met sociale media, online informatie leren interpreteren en de impact leren inschatten van het ongewenst verspreiden van beelden.

Wie vragen heeft over zelfdoding, kan anoniem contact opnemen met de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 of via www.zelfmoord1813.be.

Herbekijk hieronder de vraagstelling van Vera Celis en het debat in het Vlaams Parlement:

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is