Recht op onderwijs voor zieke kinderen en tienermoeders verzekeren

Door Vera Celis op 21 april 2017

Langdurig zieke leerlingen hebben het recht om thuis, in het ziekenhuis of op hun (tijdelijke) verblijfplaats vier uur per week les te krijgen via het zogenaamde system van Tijdelijk Onderwijs aan Huis (TOAH). Het is de school waar de leerling ingeschreven is die zorgt voor een leerkracht om deze taak op zich te nemen en zich te begeven naar de verblijfplaats van het kind. Sinds een aantal jaar is hieraan ook de mogelijkheid van Bednet toegevoegd, waarbij kinderen thuis via een internetverbinding live en volwaardig kunnen deelnemen aan de lessen. Niet enkel chronisch en langdurig zieke kinderen, maar ook tienermoeders uit de meeste studierichtingen hebben tijdens hun zwangerschapsverlof het recht op TOAH of Bednet.

Een recente rechtszaak tussen de ouders van een langdurig zieke leerling en een school uit Geraardsbergen toont aan dat de communicatie over het recht op Tijdelijk Onderwijs aan Huis en Bednet naar alle betrokkenen toe nog beter kan. Naar aanleiding van deze zaak reageerde onderwijsminister Crevits in de pers (VTM Nieuws, 31-03-2017) door duidelijk te stellen dat er middelen worden voorzien voor de inrichting van TOAH en Bednet. Ze gaf tevens aan dat ze hieromtrent extra zou communiceren naar scholen toe die nog niet voldoende op de hoogte waren.

Recent maakte de vzw Fara overigens bekend dat er nog werk aan de winkel was om de regeling rond het tijdelijk onderwijs aan huis voor tienermoeders beter bekend te maken bij ouders en scholen (NB, 18 maart 2017, p.4). Volgens de vzw nemen lang niet alle rechthebbende tienermoeders hun recht op TOAH op. Slechts 15 van de 129 meisjes deden er effectief een beroep op. Dit bleek ook uit de cijfers die de minister  aanleverde in een parlementaire vraag van Vera Celis (nr. 426 van 16 juni 2016). Een reden hiervoor zou zijn dat veel tienermoeders niet op de hoogte zijn van hun recht op TOAH of Bednet.

Naar aanleiding van deze berichtgeving stelde Vera Celis een parlementaire vraag in de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement op donderdag 20 april 2017. Herbekijk hieronder het debat:

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is