Minder cursisten kiezen voor IT-opleidingen

Door Vera Celis op 8 juni 2018, over deze onderwerpen: Volwassenenonderwijs

Het aantal cursisten dat een ICT-opleiding volgt aan het volwassenenonderwijs, is in de laatste vier schooljaar met een derde gedaald. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Vera Celis (N-VA) heeft opgevraagd bij minister van Onderwijs Hilde Crevits. Parlementslid Celis is bezorgd over de trend: “dit is slecht nieuws voor de arbeidsmarkt, die roept om geschoolde IT-ers.”

Digitale toestellen en sociale media zijn niet meer weg te denken in het dagelijkse leven van vele Vlamingen. Tegelijkertijd stijgt ook de vraag naar digitaal geschoolde kandidaten op de arbeidsmarkt. Deze digitale vaardigheden beperken zich niet enkel meer tot het kunnen werken met PowerPoint, Word en Excel. We spreken tegenwoordig over complexe vormen van programmeren, artificiële intelligentie, robotica, cloudcomputing en blockchain. Het volwassenenonderwijs speelt een belangrijke rol in de uitdaging om volwassenen uit diverse leeftijdscategorieën digitaal redzaam te maken en klaar te stomen op een arbeidsmarkt die in de toekomst nog digitaler zal worden. Maar hier knelt het schoentje: het aantal cursisten dat een ICT-opleiding volgt aan het volwassenenonderwijs, is op vier jaar tijd gedaald van 46.175 cursisten in het refertejaar 2013-2014, tot 30.578 cursisten in het refertejaar 2017-2018.

Vlaams volksvertegenwoordiger Vera Celis (N-VA) betreurt de daling van het aantal cursisten in de IT-opleidingen, die twee jaar geleden nog grondig werden vernieuwd. “We moeten bekijken hoe we in samenwerking met de VDAB en de sectoren meer werkzoekenden en werkenden kunnen toeleiden naar een informaticaopleiding in het volwassenenonderwijs,” geeft Vera Celis aan. “Op deze manier kunnen we tegemoet komen aan de enorme vraag naar IT-profielen op de arbeidsmarkt.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is