Onderwijs en de VDAB slaan de handen in elkaar

Door Vera Celis op 25 januari 2019, over deze onderwerpen: Lerarenloopbaan, Lerarenopleiding

Met maar liefst 1.675 openstaande vacatures (cijfers VDAB) heeft het leerkrachtentekort een nieuw hoogtepunt bereikt. Directeurs uit het secundair onderwijs zitten steeds meer met de handen in het haar om een geschikte leerkracht te vinden voor knelpuntvakken zoals wiskunde, Frans of techniek. In sommige regio’s zoals in Antwerpen of Brussel wordt de zoektocht steeds meer een hopeloze zaak, met alle gevolgen van dien: leerlingen die gedurende een lange periode geen les meer krijgen voor bepaalde vakken.

Één zaligmakende oplossing voor het lerarentekort is er helaas niet. Een aantrekkelijke loopbaan voor leerkrachten en een kwalitatieve en wervende lerarenopleiding zijn uiteraard de belangrijkste pijlers, maar ook de aantrekking van zij-instromers uit de privésector en de toeleiding of omscholing van werkloze leerkrachten richting knelpuntvakken zijn pistes die we niet mogen vergeten.

In deze strategie kan de VDAB een waardevolle rol opnemen. Een goede samenwerking tussen het departement onderwijs en de VDAB bestaat al langer, maar heeft zich in de laatste jaren sterker ontwikkeld. Zo werd er samen met het departement bevoegd voor onderwijs een leerkrachtendatabank ontwikkeld waarop werkzoekende leerkrachten en schooldirecties elkaar eenvoudiger kunnen terugvinden. De VDAB neemt ook zelf initiatieven om in samenwerking met de lerarenopleidingen aan de hogescholen, werkzoekenden binnen een aantal trajecten op te leiden tot leraar of werkloze leerkrachten om te scholen naar de huidige knelpuntvakken.

De positieve resultaten van deze samenwerking vertalen zich ook in de cijfers. Uit gegevens die parlementslid Vera Celis opvroeg bij minister Philippe Muyters, blijkt dat het aantal kandidaten dat via de VDAB een traject naar het leraarschap volgt, gestegen is van 94 in 2016 tot 291 in oktober 2018. Het succes van de opleidingen die toeleiden naar een job in het secundair onderwijs komt wellicht voor een stuk doordat het beroep van leraar secundair onderwijs is opgenomen in de knelpuntberoepenlijst. Vlaams volksvertegenwoordiger reageert tevreden en kijkt ook naar de toekomst: “we moeten de samenwerking tussen de VDAB en het onderwijsveld alle kansen geven en verder versterken.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is