Nieuws

Alle nieuwsitems

Door Vera Celis op 1 maart 2019, over deze onderwerpen: ICT-beleid op school

Het gebruik van smarthphones, tablets en andere digitale middelen is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ook in het onderwijs hebben digitale leermiddelen definitief hun intrede gedaan. Zowel hardware als software kunnen een enorme meerwaarde betekenen voor ons onderwijs. Denk maar aan …

Door Vera Celis op 20 juli 2018, over deze onderwerpen: ICT-beleid op school

Met een collectie van meer dan 14.000 film- en audiofragmenten heeft de beeldbank ‘Archief voor Onderwijs’ van het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) een bijzondere rijke bron aan educatief materiaal die leerkrachten kunnen gebruiken om hun lespraktijk te versterken. Deze enorme collectie kwam …

Door Vera Celis op 27 oktober 2017, over deze onderwerpen: ICT-beleid op school, Volwassenenonderwijs

Ons volwassenenonderwijs bezit een bijzonder sterke traditie op het vlak van ICT-opleidingen. Van kennismakingslessen rond het gebruik van tablets tot professionele opleidingen rond programmeren en coderen: zowel jongvolwassenen als senioren vinden vandaag hun gading in de het brede en laagdrempelig …

Door Vera Celis op 19 mei 2017, over deze onderwerpen: ICT-beleid op school

Een goed beschermd IT-netwerk dat leerlingen en leerkrachten veilig gebruik laat maken van digitale leermiddelen met bescherming voor hun persoonlijke gegevens, is van cruciaal belang. Voor scholen is het echter niet evident om hun ICT-beleid op punt te zetten en de veiligheid van hun digitale …

Door Vera Celis op 5 april 2017, over deze onderwerpen: ICT-beleid op school

Met 26.000 actieve gebruikers, 10.000 video- en audiofragmenten, meer dan 200 inspirerende thema’s en 900 lesklare collecties, kunnen we het ‘Archief voor Onderwijs’ gerust een succesverhaal noemen. Enkele jaren geleden besloten het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) en de VRT om samen de …

Door Vera Celis op 3 maart 2017, over deze onderwerpen: ICT-beleid op school

In 1998 besloten 31 Europese ministeries van Onderwijs om het gebruik van innovatieve leermiddelen als versterking van het leerproces in de klasomgeving actief te ondersteunen en om een netwerk uit te bouwen om ervaringen op het vlak van onderwijsvernieuwing uit te wisselen. Deze ambitie heeft …